środa, 28 stycznia 2015

Omówienie Patcha 5.2 - Upadek Assasynów?

W dzisiejszym wpisie omówimy zmiany zachodzące w Patchu 5.2. Naświetlę tylko te zmiany, które uważam za istotne, by zapoznać się z resztą zapraszam na oficjalną stronę League of Legends TUTAJ




Bohaterowie:



TRISTANA


Tristana była przez wielu graczy uważana za najbardziej niezbalansowanego AD carry w grze. Po zbudowaniu ponad dwóch przedmiotów stawała się bestią, a jej zasięg w późniejszym stadium gry sprawiał, że mogła zadawać w walce obrażenia, nie będąc narażona na żadne niebezpieczeństwo. W związku z tym Riot postanowił zmienić jej umiejętności, przy okazji serwując jej mały "lifting" wyglądu.

Bardzo mocno znerfione (ang. nerf - osłabić) zostały statystki podstawowe. Przyrost prędkości ataku, podstawowy pancerz oraz zdrowie zostały osłabione co skutkować będzie większymi problemami w fazie liniowania. Największym jednak nerfem jest zmniejszenie przyrostu zasięgu z umiejętności pasywnej Tristany co sprawia, że na 18 poziomie jej zasięg będzie wynosił 669, a nie 703. Dzięki tej zmianie łatwiej będzie ją dopaść i nie będzie ona w stanie tak bezpiecznie niszczyć wież będąc poza ich zasięgiem.
Zmodyfikowano także umiejętność "Ładunek Wybuchowy" (E). Część pasywna tej zdolności pozostała taka sama, zmianie uległa jednak część aktywna. Nakładamy na przeciwnika bombę, która po paru sekundach zadaje obrażenia AD (attack damage). W zależności od tego ile razy uderzymy przeciwnika po oznakowaniu go, o tyle procentowo zwiększy się siła wybuchu, co przypomina bardzo umiejętność "E" Twitcha. Po wskoczeniu na przeciwnika przy pomocy "Rakietowego Skoku" bomba detonuje się natychmiastowo, a skok zadaje tym większe obrażenia, im więcej stacków mamy na bombie. Ciekawym jest to, że zdolność ta działa na wieże oraz ma bardzo duże przeliczniki. Zapewni to Tristanie łatwość w niszczeniu infrastruktury, oraz zrekompensuje problemy liniowania. Osłabione zostały przeliczniki AP (Ability Power) skoku oraz ultimate Tristany, co definitywnie uśmierciło ukochaną przez niektórych Ap Tristane.

Werdykt - NERF / BUFF - Tristana nadal pozostanie mocnym Ad carry. Skrócenie zasięgu osłabi jej nadal bardzo mocny Lategame, a nowe "E" da ciekawe możliwości w fazie lane'owania


AHRI


W związku z usunięciem Objęcia Ognia (DFG), twórcy gry postanowili postanowili polepszyć umiejętności Ahri. Dzięki temu po wysłaniu kuli (Q) zwiększona zostanie prędkości poruszania, a ogniki (W) oraz urok (E) zadają zdecydowanie większy damage. Ultimate pozwala teraz łatwiej przenikać przez ściany. Niestety, urok nie zwiększa już procentowo zadawanych obrażeń. Osłabia to zdolności Ahri jako assasyna i przywraca ją do roli bardzo mobilnego maga.


Werdykt - BUFF - Ahri nie będzie już w stanie tak łatwo "stopić" przeciwnego carry za pomocą jednej rotacji umiejętności, jednak te zmiany bardzo polepszą jej liniowanie oraz możliwości pozycjonowania się w walce, w skutek czego będzie mogła zadać więcej obrażeń podczas teamfightu. Skrótem  - Constant Damage > Burst Damage



AKALI



Akali jest postrachem gier rankingowych na niższym elo. Wielu graczy narzeka na jej zdolność do snowballowania (snowball - kula śnieżna. Efektem kuli śnieżnej nazywamy sytuację, w której ktoś z czasem staje się coraz silniejszy, aż w końcu jest nie do powstrzymania. Analogicznie do kuli śnieżnej toczącej się w dół zbocza góry), w związku z czym Riot postanowił trochę ją osłabić.

Zmniejszono zasięg jej ultimate o 100 jednostek, oraz zlikwidowano możliwość detonacji jej Znaku Zabójcy za pomocą umiejętności (E).

Werdykt - NERF - Mniejszy zasięg "Tańca Cienia" sprawi, że Akali łatwiej będzie dopaść, oraz zwiększy szanse na ucieczkę przed nią. Zmusi także graczy do rozważniejszego użycia Osłony Zmierzchu. Horrendalne obrażenia pozostają bez zmian, do tego polepszono jej kluczowy przedmiot - Miecz-Pistolet Hextech.



ANNIE


Annie jest kolejnym championem, który ucierpiał na zniknięciu Objęcia Ognia. Zmniejszyło to jej umiejętność do "burstowania" przeciwników i usunęło kluczowy przedmiot z jej inwentarza. Twórcy gry postanowili jakoś to zrekompensować.
W związku z tym Annie zyskała możliwość rzucenia swojej tarczy na Tibbersa. Czyni go to niesamowicie wytrzymałym oraz zwiększa jego prędkość poruszania się o 300. Ponad to, od tego patcha Misiek zgrabniej przechodzi przez wrogi stwory.  Słowem - łatwiej będzie zadawać Tibbersem obrażenia w czasie oraz używać go do tankowania wież/smoka/barona. Aby nie uczynić go zbyt potężnym, zmniejszono ilość odporności dawanych przez tarczę.

Werdykt - BUFF - Annie oprócz obrażeń natychmiastowych zyskała obrażenia w czasie, oraz większe możliwości do pushowania wież. Moim zdaniem jednak może to nie wystarczyć, by zrekompensować usunięcie DFG. Czas pokaże.



CASSIOPEIA



Cassio jest dla Riotu prawdziwym problemem. Po zmianach umiejętości parę patchy temu, wydawało się, że dołączy do ligi Urgoto-podobnych championów i nigdy nie będzie grana na profesjonalnym poziomie. Jednak po paru małych zmianach urosła do miana jednego z najbardziej rozchwytywanych przez "prosów" bohaterów. Stwierdzono więc, że jest za mocna i w tym patchu znów zostaje osłabiona.

Drastycznie podwyższone zostają koszty many na "Podwójny Kieł" (E) oraz "Trujący wybuch" (Q).
Szczególnie bolesne jest to w przypadku umiejętności (E), gdyż koszt wzrósł do 90 many, co przy czasie odnowienia 0,5 sekundy daje nam 360 zużytej many w 2 SEKUNDY. Zmusza to graczy Cassiopei do budowania przedmiotów dających manę, oraz błagania swojego junglera o blue buff.

Werdykt - NERF - Problemy z maną trzeba będzie załatać pewnie co najmniej dwoma przedmiotami, co bardzo ograniczy różnorodność buildu. Osłabi to także early game, ponieważ przedmioty dające manę wolno się rozwijają i początkowo dają mało mocy umiejętności. Jednak w późniejszej fazie gry Cassio nadal pozostaje potęgą.


FIZZ


Kolejny assasyn, któremu dostało się w tym patchu. Podobnie jak Akali, ma ogromne pole do snowballowania, wiec Riot postanowił go przytemperować. Problemem dla wielu graczy było to, że Fizz miał tak duże obrażenia z podstawowych umiejętności, że jego ultimate był mu zupełnie zbędny.

Posiadając Zmorę Lisza (Lich Bane) wystarczyło (E) oraz (Q), by zabić przeciwnego carry. W związku z tym postanowiono bardzo osłabić obrażenia Ciosu Jeżowca (Q) oraz Trójzębu (W). Ponad to Trójząb nie nakłada już Głęboki Ran (Grievous Wounds), przez co nie niweluje leczenia się przeciwnika. Aby zrekompensować te zmiany, postanowiono zmienić ultimate Fizza. Teraz, gdy przeciwnik zostanie trafiony przez rekina, wszystkie magiczne obrażenia przeciwko niemu zostaną zwiększone o 20% (podobne działanie do starego Uroku Ahri, oraz Objęcia Ognia). Sprawia to, że aby zadać duże obrażenia, Fizz musi koniecznie trafić swoim ultimatem.

Werdykt - NERF - Przez zmiany Fizz sprawia teraz o wiele mniejsze zagrożenie, gdy nie ma swojej ryby. Co więcej, przez to, że rekina można "zrzucić" za pomocą Rtęciowego Bułatu (Mercurial Scimitar) lub Rtęciowej Szarfy (Quicksilver Sash), Fizz traci potencjał do każdorazowego i niepowstrzymanego mordowania AD Carry. Jednak potencjalne obrażenia przy trafieniu ultimatem mogą być wyższe (matematykę pozostawiam ekspertom). W skrócie - Fizz nie jest już tak niezawodny i łatwiej o counterplay.



REK'SAI



Najnowszy Czempion Ligi, sieje prawdziwe spustoszenie. Niezrównana mobilność, globalny ultimate oraz bardzo wysokie obrażenia sytuują Rek'sai na liście banów większości z nas. Nadeszły więc nerfy. Czy jednak wystarczą? Obniżono jej obrażenia zadawane przez (Q) oraz (W), co zmusić graczy Rek'sai do wyboru między ofensywnym lub defensywnym stylem gry


Werdykt - NERF - Zauważalnie zmniejszone obrażenia powinny sprawić, aby Krwiożercza Hydra (Ravenous Hydra) nie wystarczyła już by zabijać wszystko w zasięgu wzroku. Postać ta nadal pozostaje bardzo silna ze względu na zestaw swych umiejętności.



ZED



Zed - moje odwieczne nemezis, moim zdaniem potencjalnie najmocniejsza postać Ligi. W tym patchu Riot postanowił go osłabić, obniżając jego przyrost oraz bazową prędkość ataku. Ma to zmniejszyć jego potencjał w niszczeniu infrastruktury oraz stonować jego obrażenia na sekundę


Werdykt - NERF - Zed jest słabszy niż w patchu 5.1, jednak moim zdaniem te zmiany nie wystarczą, by zepchnąć go z tronu. A jako, że większość pozostałych assasynow zostało znerfionych, oraz fakt, iż Zed nie polegał w swym buildzie na Objęciu Ognia, sprawiło, że hegemonia Zeda wśród zabójców tylko się umocniła.





Przedmioty:




OBJĘCIE OGNIA (DEATHFIRE GRASP)



Objęcie Ognia dołączyło do Serca Ze Złota na cmentarzu przedmiotów utraconych. Jest to bardzo duże osłabienie dla postaci, które opierały się na tym przedmiocie, czyli między innymi Veigara, Annie, Fizza, Ahri, LeBlanc czy Syndry. Riot obiecał zrekompensować tę stratę buffując tych championów, jednak na razie tylko nieliczni mieli to szczęście. Z jednej strony jest to dobra zmiana, ponieważ likwiduje zdolność tych bohaterów do zabijania "na raz" i daje większe pole do kontry. Z drugiej strony odebrano magom przedmiot dający 120 Mocy Umiejętności oraz skrócenie czasu odnowienia. Miejmy nadzieje, że Riot stworzy jakiś godny zamiennik, a tym czasem R.I.P DFG



PAS GIGANTA (GIANT'S BELT)



Nadeszła długo oczekiwana zmiana - Pas Giganta nareszcie buduje się z Rubinowego Kryształu. Teraz możemy zbudować Kryształ i dostosować go do sytuacji - czyli wybrać pomiędzy odpornością na magię a pancerzem bez obowiązku oszczędzania 1000 złota na Pas. Jest to pośredni buff dla wszystkich tanków, gdyż poprzednio stawali przed wyborem - przy pierwszym powrocie nie kupować nic, czekając na 1000 złota, lub wydać je na coś innego i znacznie opóźnić wybudowanie Pasa. W pierwszej sytuacji wracaliśmy na linie bez przedmiotów, co dawało przewagę obkupionemu przeciwnikowi, a w drugiej bardzo spowalniało naszą "tankowność". Przypuszczam też, że wielu championów bezie kupować teraz Rubinowy Kryształ jako przedmiot startowy.



PRZEDMIOTY DO DŻUNGLI


Wszystkie przedmioty do dżungli są teraz droższe o 100 złota. Z pozoru wygląda to na marginalną zmianę, jednak niestety tak nie jest. W poprzednim patchu możliwe było cofnięcie się do sklepu w celu zakupu przedmiotu do jungli już po trzecim obozie, co dawało możliwość bezpiecznego junglowania większości bohaterów, nawet jeżeli nie mieli żadnego mechanizmu przywracającego im zdrowia. Teraz będą zmuszeni albo do zaryzykowania i ubicia jeszcze jednego obozu, albo próby ganku na niskim hp. Istnieje zagrożenie, że zmiana ta może pozbawić wielu championów możliwości junglowania.














1 komentarz:

  1. Krotko, zwiezle i na temat. Dla osob, ktore nie chca doglebnie analizowac patch'a, w jasnej formie.

    OdpowiedzUsuń