środa, 4 lutego 2015

Terminologia to podstawa, czyli słowniczek zwrotów używanych w LoL-u

Jako, że często używam w swych wpisach terminologii angielskiej, postanowiłem stworzyć mały słowniczek terminów używanych w grze, będących zarazem pochodzenia obcego lub niezrozumiałego. Znaczenie większości zwrotów może być powszechnie znane, jednak lepiej wyjaśnić wszystko, niż potem żałować, że się czegoś nie zamieściło :) Oprócz objaśnienia, zamieszczone zostaną także przykłady użycia, ułatwiające zrozumienie kontekstu.
UWAGA: Słowniczek aktualizowany będzie na bieżąco, gdyż prawdopodobnie niektóre terminy "wyleciały mi z głowy".


  • AD - ang. Attack Damage, czyli obrażenia fizyczne. Przykład: Zed zadaje ogromne obrażenia AD.
  • ADC/Marksman - Innymi słowy strzelec, postać zadająca dystansowe obrażenia fizyczne.   Przykład: Adc o największym zasięgu startowym jest Caitlyn.
  • AFK - ang. Away From Keybord czyli z dala od klawiatury. Odnosi się do sytuacji w której jeden z graczy przerywa rozgrywkę.    Przykład:  "Powinniśmy pomóc Dravenowi, jego support jest afk".
  • All-in - tzw. "wejście na raz", czyli użycie wszystkich możliwych umiejętności w celu pokonania przeciwnika. Najczęściej odnosi się do postaci, które posiadają różnego typu przyciągnięcia, doskoki lub gapclosery, jak np Leona lub Malphite  Przykład: Leona zauważyła, że przeciwny Graves nie ma już Błysku, więc zdecydowała się na all-in.
  • AOE - ang. Area Of Effect. Odnosi się do umiejętności posiadających obszar rażenia więcej niż jednej postaci, na przykład ultimate Miss Fortune   Przykład: Amumu rewelacyjnie zainicjował walkę, unieruchamiając 4 przeciwników swoim aoe ultimatem.
  • AOL - ang. Aegis Of the Legion czyli Egida Legionu.   Przykład: Leona powinna kupić AOL, gdyż przeciwnicy zadają dużo obrażeń magicznych
  • AP - ang. Ability Power, czyli Moc Umiejętności, innymi słowy "magia".  Przykład: Annie zdaje bardzo duże obrażenia AP.
  • APC - ang. AP Carry to jest postać zadająca duże obrażenia magiczne Przykład: "Powinniśmy zaopatrzyć się w dużo odporności magicznej, gdyż przeciwnym Apc jest Veigar".
  • Armor - ang. pancerz. Przykład: "Gdy przeciwnicy mają dużo obrażeń AD, zbuduj przynajmniej jeden przedmiot na armor."
  • Assasin - ang. Zabójca, czyli postać której zadaniem jest błyskawiczne wyeliminowanie przeciwnego carry w walce. Przykład: "To będzie ciężka gra dla naszej Jinx, Ponieważ przeciwnicy maja aż dwóch assasynów - Zeda i Fizza."
  • Backdoor - ang. "tylne drzwi" - termin odnoszący się do zakradnięcia się przeciwnikom do bazy w celu zniszczenia im infrastruktury, podczas gdy uwaga ich oraz reszty naszej drużyny zajęta jest czym innym.  Przykład: "Backdoor Xpeke na Intel Extreme Masters w Katowicach to jedno z najbardziej emocjonujących zdarzeń w esporcie!"
  • Bait/Baitować - ang. przynęta w LoLu oznacza wciągnięcie przeciwnika w pułapkę, poprzez pozornie nierozważne zachowanie. Przykład: "Rzuciłem się na Sorakę, ale niestety, okazało się że był to bait i jej cała drużyna czekała na mnie w pobliskich krzakach".
  • BF - ang K.W. miecz, skrótu tego nie będę rozwijać, gdyż jest niecenzuralny. Przykład: Powinienem cofnąć się do bazy i kupić BF
  • BotRK - ang. Blade of the Ruined King - Ostrze Zniszczonego Króla Przykład: Kluczowym przedmiotem na Vayne jest BotRK.
  • Bruiser - Jest to typ postaci charakteryzujący się jednocześnie dużą wytrzymałością, jak i całkiem wysokimi obrażeniami. Jest mniej odporny od tanka, ale posiada większy damage. Przykład: Renekton jest rewelacyjnym Toplanerem, gdyż jest on królem bruizerów.
  • BT - ang. Bloodthirster, czyli Krwiopijec Przykład: Po kupieniu BT, kradzież życia naszej Caitlyn bardzo wzrosła.
  • Buff - odnosi się do dwóch terminów. 1. Tymczasowe polepszenie, lub dodanie jakiejś statystyki postaci. Najpopularniejsze buffy w LoL-u to Blue (niebieski) oraz Red (czerwony).  Przykład: Poproszę mojego junglera o Blue Buff, bo mam problemy z maną.   2. Odnosi się do polepszenia statystyk, lub POZYTYWNYCH zmian postaci w nowym patchu. Jest to zmiana na stałe. Przykład: Przez buffy dla Ahri w patchu 5.2, jest ona teraz jednym z najpopularniejszych championów w grze.
  • Burst - ang. eksplozja, w LoLu oznacza zadanie kolosalnych obrażeń w bardzo krótkim czasie, najczęściej kosztem niewielu zużytych umiejętności. Przykład: Veigar posiada niesamowity burst dzięki swojemu ultimate.
  • Camp/Babysit - ang. obozowisko/niańczenie, kolokwialne określenie sytuacji w której jungler poświęca bardzo dużo uwagi jednej linii, tak by jak najbardziej jej pomóc. Przyklad: "Wygrałbym te linię, jakby ich jungler mnie nie campił! Wardy? Wardy są dla słabych!"
  • Carry - ang. prowadzić/postać prowadząca, używane jest w odniesieniu do postaci, których zadaniem jest bycie głównym źródłem obrażeń w zespole. Zespół powinien ochraniać swoich carry, ponieważ są oni zazwyczaj bardzo wrażliwi, i łatwo umierają Przykład: Jinx jest naszym carry, wiec jeżeli nie zapewnimy jej ochrony, to nie wygramy tej gry.
  • CC  - ang. Crowd Control, czyli efekty Kontroli Tłumu. Są to wszelkiego rodzaju ogłuszenia, podbicia, spowolnienia, uciszenia i inne efekty które mają zakłócić ruch przeciwnika, lub sprawić, że będzie on niezdolny do autoataku lub użycia umiejętności, słowem wyłączyć go z walki. Odpowiednie użycie CC decyduje o zwycięstwie lub porażce w teamfightach. Przykład:  Aby nadrobić małe CC mojej drużyny, zdecydowałem się grać w tej grze Leoną.
  • CDR/CD - ang. Cooldown/Cooldown Reduction, oznacza czas odnowienia umiejętności (cd) lub jego redukcje (cdr) Przykład: CD mojej postaci są zdecydowanie za wysokie, powinienem kupić jakiś przedmiot zapewniający CDR.
  • Chase - jedna z kluczowych postaci w serialu Dr. House ang. pościg - odnosi się do sytuacji w której gonimy przeciwnika z rządzą mordu w głowie. Bardzo często źle się kończy i skutkuje nasza własną śmiercią. Przykład: Ten chase za Singedem sprawił, że obaj zginęli.
  • Composition/Comp - ang. kompozycja. Termin ten oznacza ogólną kompozycję zespołu uwarunkowaną synergią bohaterów oraz ich rolą w rozgrywce. Cały tekst poświęcony Composition, jego rodzajach i zaletach/słabościach już niedługo na Kronikach Dorana. Serdecznie zapraszam! Przykład: Wybierz proszę bohatera, który będzie pasował do naszego composition.
  • Contest - ang. "konkurować o" - używane jest w stosunku do zdobywania objective'ów, w sytuacji w której jedna drużyna stara się zdobyć jakiś cel, a druga próbuje jej to przerwać lub zabrać ten cel dla siebie. Przykład: Nie możemy contestować tego Barona, ponieważ nasz jungler nie żyje przez co nie posiadamy Porażenia (Smite).
  • Counterjungle - Termin ten odnosi się do zabierania obozów z jungli przeciwnika, w celu odcięcia go od funduszy i doświadczenia. Ma na celu wyeliminowanie przeciwnego junglera z rozgrywki. Przykład: "W wyniku counterjunglowania przez przeciwnika, jestem teraz 2 poziomy doświadcznia za wszystkimi innymi graczami."
  • CS - ang. creep score, jest to ilość zabitych przez nas stworków. Im większy cs, tym więcej mamy złota. Przykład: Mam 25 cs przewagi nad przeciwnym adc.
  • Damage - ang. obrażenia, czyli szkody, które zadajemy przeciwnemu bohaterowi, skutkujące spadkiem jego stanu zdrowia. Przykład: Ten Graves ma bardzo duży damage, musi być bardzo nafeedowany.
  • DC - ang. disconnect, czyli rozłącznie z serwera. Dc i afk to dwa zupełnie inne terminy, ponieważ afk jest działaniem celowym, a dc jest od nas niezależne. Przykład: Mam bardzo wysoki ping, zanosi się na to, że będę miał dc.
  • Deny - ang. odmawiać, odnosi się do sytuacji w, w której "odcinamy" przeciwników od cs lub doświadczenia, poprzez nakładanie na nich presji, zonowanie ich, lub pushowanie linii podczas ich nieobecności, tak by miniony "spaliły" się o wieżę(wieża zabiła je, przez co nasz przeciwnik nie ma z nich złota lub doświadczenia). Jest to bardzo skuteczna strategia przeciwko bohaterom zależnym od farmy Przykład: Jeżeli popchnę teraz linię, to zdeny'iuje temu Nasusowi całą falę minionów.
  • Dive - ang. nurkować, oznacza sytuację w której atakujemy bohatera, który chroni się w zasięgu wieży, narażając się w ten sposób na jej ostrzał. Przykład: Zginąłem, ponieważ zdecydowałem się na dive na Anivie. Niestety, miała pasywkę.....
  • DoT - ang. Damage over Time, czyli obrażenia w czasie. DoT-ami są wszystkie umiejętności, które zdają damage przez cały czas swojego działania, czyli np. wszystkie trucizny, czy Złowieszcze Wizje Malzahara, DoT-em jest także Podpalenie (Ignite). Przykład: Już myślałem, że uda mi się przeżyć potyczkę z Cassiopeią, ale niestety, jej DoT-y finalnie mnie zabiły.
  • DPS - ang. Damage Per Second - obrażenia na sekundę. Wysokim DPS charakteryzują się np AD carry, ponieważ zadają małe/średnie obrażenia natychmiastowe, ale są to obrażenia stałe. Przeciwieństwem DPS jest burst, a można to zdefiniować tak: Postać z wysokim burstem zada przez pierwszą sekundę walki 1200 obrażeń, jednak potem będzie musiała poczekać przez 5-6 sekund na odnowienie CD, tak więc w ciągu 6 sekund zada 1200 obrażeń. Postać z wysokim DPS za to w pierwszej i KAŻDEJ KOLEJNEJ sekundzie walki zada 300 obrażeń, co daje nam 1800 obrażeń na 6 sekund. Postaci z wysokim DPS bardzo sprawnie niszczą infrastrukturę. Przykład: Musimy chronić naszą Jinx, tak by mogła swobodnie nakladać swój duży DPS przez całą walkę.
  • Early/Earlygame - ang. Wczesna faza rozgrywki. Przykład: Renekton ma bardzo duże obrażenia w early
  • Engage/ Disengage- ang. "włączyć się w"/"wyłączyć sie z". Nazywany także inicjacją, engage oznacza rozpoczęcie walki za pomocą jakiejś umiejętności, najczęściej gapclosera. Analogicznie,  termin disengage oznacza przerwanie i wyjście z walki za pomocą jakiejś umiejętności. Przykład: Przeciwna Leona zrobiła świetny engagae, przyciągając się do nas i stunując, na szczęście nasza Janna była na posterunku i odepchnęła ją za pomocą swojego ultimate. Ten disengage uratował nas przed niechybną śmiercią.
  • Farm/Outfarm  - ang. farmić/odfarmiać odnosi się do sumy naszego cs i umiejętności zdobywania przewagi nad przeciwnikiem na tym polu. Przykład: Moja farma jest aż o 70 lepsza od przeciwnego Garena, przez co znacznie go odfarmiam.
  • Feed - ang. karmić. Nafeedowana postać to taka, która posiada dużą przewagę w złocie, poziomie i przedmiotach nad przeciwnikami. Feedować można siebie (zdobywać przewagę), lub przeciwników (oddając im dużo złota, na przykład często umierając, przez co oddawać im przewagę) Przykład: Przepraszam, że tak nafeedowałem tego Fizza, teraz może pozabijać nas wszystkich - albo - Nie martwcie się, jestem tak nafeedowany, że wygramy tę grę bez problemu.
  • ff/surrender- ang. forfeit - poddać się. Przykład: "Panowie, ta gra nie ma już sensu. jedyne co nam zostało to ff, żeby nie tracić czasu" - "Never surrender!!!"
  • Flame - ang. płomień, potocznie oznacza obrażanie współgraczy Przykład: Bardzo lubię grać w LoL-a, ale strasznie denerwuje mnie wszechobecny flame...
  • Focus/Target - ang. skupienie/cel odnosi się do skupienia uwagi na wybranym przeciwniku, tak by jak najszybciej go zneutralizować, lub wyeliminować z walki. Celami wysokiego priorytetu są zazwyczaj kruche postaci z dużymi obrażeniami, gdyż stanowią one największe zagrożenie. Przykład: W następnej walce musimy focusować Vayne. Jeżeli target będzie na nią, szybko się z nią rozprawimy.
  • Freeze - ang. mrozić. Jest to sytuacja, w której nie pozwalamy miniom pushować linii w żadną stronę, przez co stoją w miejscu, które chcemy "zamrozić". Często freezuje się stwory w okolicy własnej wieży, tak by przeciwnik musiał narazic się potencjalne niebezpieczeństwo, próbując je zfarmić. Przykład: Najlepszym sposobem na kontrowanie Nasusa jest freezowanie linii w taki sposób, by nie mógł się zbliżyć do stworów.
  • GA - ang. Guardian Angel, czyli Anioł Stróż. Przykład: Co mam kupić jako ostatni przedmiot, GA?
  • Gank - odnosi się do sytuacji, w której jeden z graczy przychodzi pomóc członkom swojej drużyny. Zazwyczaj z gankowanie odpowiedzialni są junglerzy. Przykład: Dzięki skutecznym gankom Lee Sina, udało mi się wygrać moją linię.
  • Gapcloser  - ang, "zamykacz dziury" - rodzaj umiejętności, który ma za zadanie błykawicznie pokonać odległość między nami, a przeciwnikami i w ten sposób "zamknąć dziurę" znajdującą się pomiędzy. Potocznie zwany dosiadem. Przykład: Już myślałem, że uda mi się uciec Irelii, ale niestety dorwała mnie za pomocą swojego gapclosera i zabiła.
  • GG - ang. Good Game - zwyczajowe pozdrowienie używane najczęściej pod koniec rozgrywki. Często oznacza także koniec tejże. Niektórzy używają tego zwrotu by okazać, że gra już się dla nich skończyła i dalsze kontynuowanie jej nie ma sensu. Przykład: Świetnie nam poszło drużyno, GG!
  • Glass Cannon  - ang. "szklane działo" - odnosi się do postaci, która może zadać bardzo duże obrażenia, jednocześnie mogąc zginąć w sekundę. Obrazuje to powiedzenie "ofensywa to najlepsza defensywa". Przykład: Ten Veigar to prawdziwy glass cannon, nie kupił żadnego przedmiotu defensywnego. Z dobrym focusem jesteśmy w stanie ubić go w chwilę.
  • Harrass - ang. dręczyć, dokuczać, nękać. W LoL-u oznacza to nękanie przeciwnika zadawanymi obrażeniami, gdy ten nie ma możliwości riposty. Najczęściej (ale nie zawsze) harrassuje się za pomocą zdolności z dużym zasięgiem, lub małym CD (lub jedno i drugie). Podobne do terminu "poke", rózni się jednak odeń tym, że poke odnosi się tylko do umiejętności zasięgowych, a harrass nie (przykładem nie-zasięgowego harrasu może być np. Renekton, który "wśrubowuje" się w przeciwnika, stunuje go, uderza za pomocą Q i "odśrubowuje" się z powrotem). Przykład: Musiałem cofnąć się do bazy w celu uleczenia się, gdyż harras Karmy był za mocny.
  • Hypercarry - jest to odmiana postaci prowadzącej, która jest niesamowicie mocna w danej fazie gry, będąc najczęściej słabą w innych fazach, np. Vayne lub Jax. Przykład: Kog'Maw to nasz hypercarry, jeżeli dotrwamy do  lategame  i będziemy go skutecznie ochraniać, wygramy każdą walkę.
  •  IE - Infinity Edge, czyli Ostrze Nieskończoności. Przykład: Jako pierwszy przedmiot zbuduj IE.
  • Invade - ang. inwazja. Odnosi się do sytuacji, w której na początku gry sojusznicy wchodzą do jungli drużyny przeciwnej w celu kradzieży buffów lub zabicia przeciwników. Przykład: Mamy bardzo duże CC, tak więc proponuje iść na invade, możę uda nam się kogoś ubić, lub spalić kilka Błysków.
  • Juke/Dodge  - ang. unikać czegoś, zrobić unik. Przykład: "Chciałem dobić tę LeBlanc, ale niestety zrobiła juke".
  • Kite - ang. latawiec. oznacza poruszanie się i wykonywanie ataków dystansowych w tym samym czasie, tak by pozostać poza zasięgiem postaci bezpośrednich, cały czas przy tym atakując. Jest częścią większego procesu, jakim jest Orb Walking. Nazwa"kite" wzięła się prawdopodobnie od zjawiska, w którym ciągniemy na sznurku latawiec, a ten mimo iż za nami podążą, zachowuje wciąż tę samą odległość. Przykład: Rewelacyjną postacią do kite'owania jest Ashe, gdyż spowalniające autoataki  pozwalają zachować jej odpowiednią odległość.
  • KS - ang. Kill Steal, czyli kradzież zabójstwa. Termin używany często przez niedoświadczonych lub słabszych graczy oznaczający niezadowolenie z "kradzieży ich zabójstwa". W rzeczywistości zjawisko takie nie istnieje, gdyż zabójstwa są tylko drogą do głównego celu, jakim jest zniszczenie wrogiego Nexusa. Przykład: "OMG, KS, REPORTED!!! FU NOOBS IM AFK!!! "
  • Lane - ang. linia. Odnosi się do jednej z 3 stref na mapie, na której odbywa się rozgrywka. Przykład: "Kupiłem już przedmioty i wracam na lane"
  • Laneswap - ang. zamiana linii. Jak sama nazwa wskazuje, oznacza zamianę linii miejscami, najczęściej górnej z dolną. Ma wysokie znaczeni strategiczne i jest częścią założeń taktycznych wielu profesjonalnych drużyn. Przykład: "Bardzo boję się lane'ować na tego Yasuo, poproszę więc mojego Dariusa o laneswap. On powinien sobie z nim poradzić." 
  • Late/Lategame - ang. Późne stadium rozgrywki. Przykład: Lategame Jaxa jest bardzo mocny.
  • Leash - ang. smycz. Termin odnosi się do sytuacji, w której pomagamy naszemu junglerowi w zabiciu pierwszego obozu w jungli. Bardziej używany w sezonie 3, gdy potwory w dżungli podążały za pierwszą osobą która je atakowała, co wyglądało jakby szły na smyczy. Czasami używa się także terminu "pull". Przykład: "Poproszę moich sojuszników o mocny leash, by zachować jak najwięcej zdrowia w dżungli"
  • LW - ang. Last Whisper, czyli Ostatni Szept. Przykład: "Kup LW, bo nasi przeciwnicy mają dużo pancerza"
  • Magic Resist /MR - ang. Ochrona Antymagiczna. Przykład: Przeciwko Syndrze warto zbudować jakiś MR.
  • Mid - Odnosi się do dwóch terminów: 1. Jest to skrót od Mid Game, czyli środkowej fazy gry. Przykład: Corki jest szczególnie mocny w mid-game.  2. Mid to także środkowa aleja na mapie Przykład: "MID OR FEED!!!"
  • Minion - ang. stwór Przykład: "Brakuje mi złota by kupić ten przedmiot, wiec zostanę jeszcze na linii i zabiję parę minionów"
  • Nerf - jest to zjawisko trwałego pogorszenia statystyk lub umiejętności bohatera przez twórców gry. Nerfy, tak samo jak Buffy, których są przeciwieństwem, dodawane są w patchach. Przykład: "Gragas przed nerfem był jedną z najlepszych postaci na mida. Teraz nie nadaje się już na tę linię"
  • Objective - ang. cel. Jak sama nazwa wskazuje, objectivem nazywamy cele, które możemy zdobywać w grze, to znaczy wieże, inhibitory, nexusy, smoki czy barony. Najłatwiejsza droga do zwycięstwa prowadzi poprzez sprawne zdobywanie objective'ów. Warto zawsze pamiętać, że objective > zabójstwo (kill). Przykład: Profesjonalni gracze skupiają się w swoich meczach na zdobywaniu objective'ów.
  • OOM - ang. Out Of Mana - czyli brak many. Napisanie OOM sygnalizuje naszym sojusznikom, że skończyła nam się mana i nie jesteśmy w stanie rzucać zaklęć/umiejętności. Przykład: "Chciałem pomóc Oriannie na midzie, ale napisała mi, że jest OOM, wiec się wycofałem.
  • OP - ang. Overpowered. W ten sposób określani są championi lub umiejętności, które uważane są za zbyt potężne i powinny zostać znerfione. Przykład: "Master Yi, jest zbyt Op, jeżeli nie będę go banował, nigdy nie wyjdę z brązu!"  
  • Orbwalk/Stutterstep  - jest to technika poruszania się i atakowania jednocześnie (kiting), przerywając przy tym animacje autoataku, by szybciej poruszać się podczas zadawania obrażeń. Jeżeli interesują Cię bardziej szczegółowe informacje, polecam kanał polskiego streamera i youtubera Nervariena, gdzie pokazane jest jak nauczyć się Orb Walkowania. Przykład: Dzięki sprawnemu Orb Walkowaniu, Ashe zdobyła cztery trupy.
  • Patch - ang. łatka. Jest to cykliczna zmiana wprowadzana do gry, w której twórcy modyfikują lub dodają postaci. Przykład: Ahri jest straszie OP w patchu 5.2
  • Peel - ang. obdzierać ze skóry. Termin ten oznacza nakładanie efektów CC na wrogiego championa, w celu ochrony naszego sojusznika, Najczęściej za peel odpowiedzialny jest support, ponieważ chroni on w ten sposób swojego ADC. Peel jest bardzo ważną częścią gry postaci wspierających, bo właśnie w ten sposób utrzymują przy życiu swoje wrażliwych carry podczas teamfightu. Przykład: Gdyby nie świetnie peelująca Janna, już dawno pozbylibyśmy się tej nafeedowanej Vayne.
  • Pick - ang. podnieść, wybrać. Odnosi się do dwóch terminów: 1. Pick używane jest jako wybór postaci w lobby przed grą Przykład: Ponieważ potrzebujemy junglera, zdecydowałem się na pick Lee Sina.  2. Pick jest także jednym z typów composition. Więcej na ten temat w tekście o rodzajach composition. Przykład: Ponieważ zdecydowaliśmy się na Pick Composition, postanowiłem grac Blitzcrankiem.
  • Poke - ang. dźgać. Jest to zadawanie przeciwnikowi dalekodystansowych obrażeń, na które nie może on odpowiedzieć. Przykład: Nidalee ma bardzo duży poke, dzięki swojemu rzutowi włócznią.
  • Powerspike  - oznacza moment, w którym dana postać jest szczególnie mocna. Najczęściej powerspike uwarunkowany jest złożeniem jakiegoś przedmiotu. Niektóre postaci mogą mieć parę powerspike na grę. Przykład: Gdy Corki zbuduje Moc Trójcy (Trinity Force), osiąga swój powerspike
  • Premade - odnosi się do sytuacji, w której znajomi wchodzą wspólnie do kolejki, by zagrać razem mecz. Przykład: "Adc i support drużyny przeciwnej to premade, wiec pewnie będą bardzo zgrani"
  • Push - ang. pchać. Zwrotu tego stosuje się gdy chcemy jak najszybciej doprowadzić do zniszczenia wrogiej infrastruktury. Przykład: "Gdy już zabiliśmy przeciwników, powinniśmy zpushować przynajmniej 2 wieże"
  • QSS  - ang. Quicksilver Sash, czyli Rtęciowa Szarfa. Przykład: Gdy przeciwnicy mają dużo CC, warto kupić QSS
  • RoA - Rod of the Ages, czyli Różdżka Wieków. Przykład: RoA jest kluczowym przedmiotem na Swainie
  • Roam - ang. wędrówka, wędrować. Oznacza zejście z LINII, by pomóc sojusznikom w innej części mapy. Tak więc termin roam nie odnosi się do działalności junglera. Przykład: Udało mi się pokonać Akali na linii, niestety zaczęła roamować i odrobiła straty.
  • Rotation - ang. rotacja oznacza skoordynowane i przemyślane poruszanie się po mapie, w celu zdobycia przewagi, zabezpieczenie objective'ów, lub ogólnej kontroli, uwarunkowane kompozycją drużyny oraz wizją. Termin spopularyzowany przez MonteCristo ROTACJE. Przykład: W wyniku rewelacyjnej rotacji, udało się nam zdobyć smoka, kontrolę nad dolną dżunglą przeciwnika, oraz zniszczyć dwie wieże. 
  • Siege - ang. oblężenie. Jak sama nazwa wskazuje, odnosi się do sytuacji w której jedna drużyna oblega wieżę, a druga stara się ją obronić. W siege'u bardzo pomocny jest poke. Siege jest także typem composition. Przykład: Mamy Jayce'a, wiec możemy skutecznie siegować wieżę na midzie.
  • Smite - ang. Porażenie. Przykład: Mój Smite jest na CD, wiec nie powinniśmy teraz zabierać się za barona.
  • Smurf  - odnosi się do gracza, który zakłada drugie konto, w celu ponownego nabicia wysokiej rangi rankingowej, przez co dobierany jest z teoretycznie słabszymi graczami. Smurf i Elobooster to dwa różne terminy, gdyż Smurf nabija rangę dla siebie, a Booster dla kogoś innego, w związku z czym smurfing jest legalny, a eloboosting nie. Przykład: "Jestem Smurfem z diamentu, pozwólcie mi iść na mida!"
  • Snowball  - ang. kula śnieżna, lub inaczej efekt kuli śnieżnej. Odnosi się do sytuacji w której bohater w wyniku nawet małej akcji staje się coraz mocniejszy, aż w końcu jest nie do powstrzymania, analogicznie do wciąż powiększającej się kuli śnieżnej toczącej się w dół zbocza góry. Przykład: "Te dwa zabójstwa na dolnej alei pozwoliły Katarinie się wysnowballować, wiec teraz nie jestem w stanie nic przeciwko niej zrobić."
  • Splitpush  - termin oznaczający niszczenie wrogiej infrastruktury, gdy reszta zawodników obu drużyn zajęta jest czymś innym. W przeciwieństwie do backdoor'a, splitpush nie musi odbywać się w wrogiej bazie. Przykład: "Musimy uważać na tego splitpushującego Jaxa, ponieważ za chwilę zniszczy nam trzecią wieżę"
  • SS/MIA - ang. Missing In Action, czyli zagubiony w akcji. SS piszemy gdy nasz przeciwnik zniknie z linii i nie wiemy gdzie się znajduje, w ten sposób ostrzegając swoich sojuszników przed potencjalnym niebezpieczeństwem. UWAGA: Po zniszczeniu wieży/zakończeniu liniowania termin ss/mia nie obowiązuje i nie możemy wyrzucać swoim sojusznikom brak takowego. Niszczenie wież "otwiera" mapę, przez co przeciwnik może być wszędzie. Przykład: Nie wiem gdzie zniknął Fizz, SS FIZZ!"
  • Stun - ang. ogłuszenie.  Przykład: Najlepszym sposobem na przerwanie ultimate Katariny, jest stunowanie jej.
  • Sustain - ang. podtrzymywać, przetrwać, utrzymywać. Sustainem nazywamy zdolnośc do długiego pozostania na linii, bez konieczności cofania sie do bazy w celu odzyskania zdrowia i/lub many. Tak więc w skład sustainu postaci wchodzą wszelkiego rodzaju uleczenia, przywrócenia many czy regeneracje. Sustain można sobie także zapewnić kupując odpowiednie przedmioty, np. Mikstury Zdrowia i Many. Przykład: Pasywna umiejętność Garena zapewnia mu znakomity sustain.
  • Teamfight/TF - ang. walka grupowa. Teamfighty to starcia, w których udział bierze większość członków obu drużyn. Bardzo ważne w tf jest pozycjonowanie i koordynacja drużyny. Przykład: Jeżeli będziemy dobrze focusować, wygramy następny teamfight.
  • Trade / Outtrade - ang. wymiana. Trade to inaczej potyczka 1 na 1 podczas liniowania, w której obaj gracze "wymieniają się" obrażeniami. Trade nie zawsze kończy się śmiercią. Osoba która wygrywa trade "outtraduje" przeciwnika. Przykład: "Wygrałem trade z przeciwnym Ziggsem, przez co zmusiłem go do cofnięcia się do bazy. Outtradowanie go nie było zbyt trudne"
  •  Turtle/Stall  - ang. żółw. Jak sama nazwa wskazuje turtle to strategia polegająca na obronie własnej infrastruktury nie wdając się przy tym w walkę. Porównywane jest to do żółwia chowającego się w swojej skorupie. Stall to synonim terminu turtle, Przykład: "Przeciwnicy są od nas mocniejsi w polu, tak więc jedyne co nam zostało to turtle oraz czekanie na ich błąd".
  • Ult/ Ultimate - jest to "ostateczna" umiejętność każdej postaci, którą levelować może na poziomach kolejno 6, 11 i 16. Większość graczy aktywuje swój ult za pomoca klawisza "R" Przykład: Muszę jak najprędzej zdobyć 6 poziom, by dysponować ultem przy następnym starciu.
  • Utility -  ang. przydatność. Termin ten oznacza to, jak bardzo możemy pomóc swojej drużynie w walce, wyłączając przy tym damage. Przykładem postaci o wysokim utility może być Ashe, ponieważ oprócz obrażeń może spowolnić, lub/i ogłuszyć przeciwników, co pomaga całej drużynie zdobyć przewagę. Postacią o niskim utility jest np. Fiora, która nie posiada żadnych mechanizmów przydatnych dla swoich sojuszników. Przykład: "Wysokie utility Nautilusa pomaga nam wygrywać teamfighty"
  • Ward - ang. totem wizji.  Przykład: "Potrzebujemy więcej wardów, by polepszyć naszą wizję na mapie"
  • Wave -  ang. fala. Odnosi się do grupy stworów wychodzących z bazy. Na jedną falę składa się: 3 miniony bezpośrednie (w każdej fali), 3 dystansowe (w każdej fali) i 1 obężniczy (w co trzeciej fali). Przykład: "Musiałem cofnąć się do bazy, w wyniku calu straciłem cały wave minionów..."
  • WotA  - ang. Will of the Ancients, czyli Wola Starożytnych. Przykład: WotA jest świetnym przedmiotem dla Vladimira.
  • WP - ang. Well Played - Dobrze Zagrane. Podobnie jak GG, zwrot ten jest używany głównie po koniec gry, by podkreślić urodę rozegranej partii. Przykład: "GG WP, świetna gra drogie Panie!"
  • Zone - ang. strefa. Odnosi się do tworzenia "strefy" do której przeciwnik nie może się zbliżyć, ponieważ gdy to zrobi, będzie narażony na duże ryzyko/niebezpieczeństwo. Zonuje się poprzez odpowiednie pozycjonowanie swojej postaci. Przykład: "Nie mogę podejść do stworów, ponieważ przeciwna Leona zonuje mnie. Stracę przez to mnóstwo cs..."


Jeżeli uważasz ten wpis za przydatny, lub chcesz o nim podyskutować, zapraszam do sekcji komentarzy. Jeżeli podoba Ci się moja praca, zachęcam do subskrypcji bloga, oraz polubienia Naszego fanpage na facebooku Kroniki Dorana, jest Nas coraz więcej :)!

2 komentarze:

  1. Widać ile pracy włożyłeś w omówienie wszystkiego. Profesjonalne podejście, ale jednocześnie łatwe do rozumienia na laika. Super!

    OdpowiedzUsuń